Pilates – ćwiczenia dla umysłu i ciała

  "Moja metoda równomiernie rozwija ciało, koryguje niewłaściwą postawę, przywraca witalność ciała, nadaje wigoru umysłowi i uwzniośla ducha” – takimi słowami opisał swoje ćwiczenia Joseph Pilates – twórca metody pilatesa. Jaka jest jej historia? Dla kogo przeznaczone są te ćwiczenia? Co mi dał pilates?


Trochę historii…

   Twórcą Metody Pilatesa był Joseph Pilates- niemiecki sportowiec urodzony w 1988 roku pod Dusseldorfem. W dzieciństwie cierpiał na wiele chorób, w tym: krzywicę, autyzm i reumatyzm. Mimo przeciwności losu – nie poddał się i testował różne dziedziny sportu, aby zebrać z nich co najlepsze i połączyć w jedną i skuteczną metodę. Głównie inspirował się jogą, gimnastyką, narciarstwem, samoobroną, podnoszeniem ciężarów, a także tańcem. System jaki opracował łączy w sobie siłę i giętkość.

   Joseph Pilates szybko przekonał się, że jego techniki działają cuda. Z czasem zaczął ich nauczać. W 1926 roku wyemigrował do Nowego Jorku, gdzie wraz z partnerką założył studio, które wspólnie prowadzili przez 20 lat. Mimo, iż Joseph nie stworzył żadnego oficjalnego programu szkoleniowego, to jego metoda szybko zyskała popularność, a wraz z nią nowych następców. Do każdego z swoich uczniów podchodził indywidualnie – co do dziś odzwierciedla się w podejściu instruktorów z całego świata.

   Metoda Body Control Pilates powstała w 1994 roku. Jej twórcami byli Lynne Robinson i Gordon Thomson z Wielkiej Brytanii. W metodzie tej główny nacisk kładzie się na ćwiczenia na macie, co sprawia, że można jej nauczać niemal wszędzie – bez zakupu drogiego i specjalistycznego sprzętu. BC pilates stawia przede wszystkim na jakość i bezpieczeństwo, dzięki czemu Wielka Brytania do dziś pozostaje najbardziej rozwiniętym rynkiem pilatesa na macie. Trend ten zyskał popularność na całym świecie.

Dlaczego Body Control Pilates?

   Body Control to ćwiczenia, które przynoszą nam same korzyści. Pilates rozwija wszystkie formy aktywności fizycznej od elastyczności po wytrzymałość, co przekłada się na ogólną poprawę sprawności. Uwalnianie endorfin wpływa na poprawę samopoczucia, nastraja nas pozytywnie i sprzyja przywracaniu naszej wewnętrznej harmonii. Większość ćwiczeń wymaga od nas sporej koncentracji, co wzmacnia także nasze funkcje umysłowe. Zaledwie kilka tygodni regularnych ćwiczeń wzmacnia nasze mięśnie środka, które są niezwykle ważne dla stabilizacji naszego kręgosłupa, a co za tym idzie – całego ciała.

   Pilates zwiększa świadomość ciała – uczy jak prawidłowo poruszać się w życiu codziennym, aby nie nabawić się niepotrzebnych kontuzji. Metoda Body Control pilates to także remedium dla narządów wewnętrznych – poprawia ich wydolność, a także reguluje ciśnienie we krwi, co sprawia, że ćwiczenia te są świetnym lekarstwem na stres. W zagranicznych mediach pilates bywa często określany, jako sport przeciwdziałający starzeniu się.

Co mi dał pilates?

   Na swoje pierwsze zajęcia pilatesa trafiłam całkiem przypadkowo. Na początku nie byłam specjalnie przekonana co do ich skuteczności. Liczyłam na totalny wycisk i pot spływający z czoła, czego na pierwszej lekcji nie doświadczyłam. Dlaczego wróciłam na drugie zajęcia? Ponieważ była to pierwsza godzina od wielu miesięcy (a może i lat), w której nie myślałam o żadnych problemach. Ćwiczenia te wymagają absolutnego skupienia nad każdym ruchem i oddechem, przez co człowiek nie jest w stanie myśleć o czymkolwiek innym. Po kilku lekcjach dowiedziałam się, dlaczego nie czułam zmęczenia – po prostu większość ćwiczeń wykonywałam źle – mimo korekt wprowadzanych przez nauczyciela, moje utrwalone wzorce ruchowe wracały. Kilka miesięcy temu, zaczynając swoją przygodę z pilatesem byłam schorowana i pokrzywiona, a także totalnie sztywna – zwykły skłon sprawiał mi spore trudności. Pół roku ćwiczeń wzmocnił moje ciało – widzę, jak z dnia na dzień staje się coraz bardziej stabilne i zarazem elastyczne. Pilates także zmienił moje podejście do problemów zdrowotnych - zwrócił uwagę na holistyczne podejście do zdrowia, na które składa się praca z ciałem, umysłem, a także odpowiednia dieta. Często nieprawidłowe wzorce ruchowe połączone z stresem mogą zostać utrwalone, co przekłada się na nieprawidłowe ułożenie narządów wewnętrznych. Pilates uczy, jak zmienić te wzorce na optymalne dla każdego z nas. Moja przygoda z Body Control Pilates dopiero się zaczyna, wkrótce pojawi się zapewne więcej informacji... :)


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

MSM – komu pomoże, a komu zaszkodzi

Magnez a choroby nowotworowe

Mutacje genu CBS – gdy donory grup metylowych mogą szkodzić