Praca biurowa – zmora dla naszego kręgosłupa

  
     Praca biurowa – mimo iż wydaje się być bardzo wygodną formą zatrudnienia, to jednak niesie za sobą pewne niebezpieczeństwa – zarówno dla naszego zdrowia fizycznego, jak i psychicznego. O ile regularnie ćwiczymy nie musimy się obawiać, jednak pracownicy, którzy po powrocie do domu siadają przez telewizorem, są narażeni na utrwalenie nieprawidłowych wzorców ruchowych, które mogą prowadzić do poważniejszych urazów i przewlekłych bólów. Liczba pracowników biurowych i urzędników stale rośnie.

  
     Siedzący tryb pracy, z głową wysuniętą w stronę komputera, powoduje sztywność w obrębie karku. Trzymanie prawej ręki na myszce przez wiele godzin sprawia, że nasze prawe ramie jest nieco zwichrowane.

    Ponadto goniące nas terminy wykonywania zadań, wymagania szefa i napięta niejednokrotnie atmosfera pracy powodują stres. Hormony wydzielane przez organizm w czasie stresu działają pozytywnie, ale tyko wtedy, gdy stres trwa krótko, a co za tym idzie - gdy hormony oddziałują tylko przez pewien okres czasu i w niewielkich ilościach. Jest to niezwykle przydatne w przypadku ucieczki przed przestępcą, jednak jeśli stężenia hormonów stresu utrzymują się przez długi czas, w naszym organizmie zachodzą poważne zmiany. Adrenalina jest głównym czynnikiem wywołującym arytmie, nadciśnienie tętnicze, zaburzenia tętna. Podczas stresu inaktywowany jest nasz układ odpornościowy, co przyczynia się do ogólnego osłabienia organizmu i większej podatności na infekcje. Badania wykazały, że długotrwałe siedzenie, zakłóca  funkcje metaboliczne wynikające ze zwiększonego stężenia cholesterolu.

  Ale to nie koniec problemów zdrowotnych, z jakimi borykają się pracownicy biurowi. Są to także:

  • Ból w dolnej części pleców, spowodowany napięciami mięśniowymi, który ignorowany konsekwentnie przenosi się do innych części ciała
  • Bóle stawów - stawy które pozostają w bezruchu przez dłuższy okres czasu, zmniejszają swoją wydajność, ruchomość. W pracy biurowej najbardziej obrywają stawy biodrowe. Siedzący tryb pracy powoduje przykurczenie i skrócenie zginaczy bioder, które blokują stawy biodrowe.
  • Zespół cieśni nadgarstka - spowodowane jest to  działaniem powtarzalnego nacisku na nerw pośrodkowy co powoduje jego uszkodzenie. Ponadto może dojść do uszkodzenia stawów, mięśni, ścięgien w nadgarstku. Choroba powoduje ból, mrowienie, osłabienie ruchów, brak precyzji ruchu, wypadanie przedmiotów z ręki. 
  • Stres - lęki związane z pracą, zbyt duże nakłady pracy, terminy, środowisko w pracy – wszystko to ma swoje długoterminowe konsekwencje takie jak: przewlekłe zmęczenie, osłabienie odporności, a nawet udar mózgu.

    Zastanawiasz się co zrobić by temu jakoś zaradzić? Nie lubisz biegać i uważasz, że ćwiczenia podczas których wylewanie tony potu nie są dla Ciebie? Rozwiązaniem jest poświęcenie zaledwie godziny dla siebie i rozpoczęcie aktywności fizycznej przeciwdziałającej takim schorzeniom.

· Pilates to popularna ostatnio forma ćwiczeń, które pomogą ci wzmocnić mięśnie stabilizujące kręgosłup czyli Twój CORE.

· Nasz kręgosłup powinien być zdolny do płynnych ruchów we wszystkich płaszczyznach, na Pilates zmobilizujesz kręgosłup i  zwiększysz jego ruchomość. Dowiesz się jak wygląda prawidłowa postawa i nauczysz się świadomie ją kontrolować.

·    Nauka prawidłowego oddychania sprawi, że zmniejszysz stres, zrelaksujesz się, dzięki czemu będziesz bardziej odporna/y na działanie czynników zewnętrznych.

 Wszystkich zainteresowanych zapraszam do Fitness trening studio. Już niedługo ruszamy tam z programem bodyControl, dostosowanym do potrzeb grupy składającej się właśnie z pracowników biurowych. Zajęcia będą miały na celu zmniejszenie dolegliwości bólowych w obrębie pleców, obręczy barkowej i stawów biodrowych, nauczenie nawyku utrzymania prawidłowej postawy ciała.


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

MSM – komu pomoże, a komu zaszkodzi

Magnez a choroby nowotworowe

Rak, mikrobiota, witamina D3, leptyna - co mają wspólnego?