Sekrety długowieczności

     

    Każdy z nas chciałby żyć długo i do tego jeszcze zachować zdrowie i sprawność umysłu. Niestety, ale szacuje się że 75% osób umrze na choroby przewlekłe tj. nowotwory, cukrzyca, niewydolność wątroby, zawał, problem z sercem, obturacyjna choroba płuc, czy inne. I to nie w wieku 90 lat  - zdecydowanie szybciej. Od leków uzależnione jest życie coraz młodszych osób – szacuje się że nawet 60% osób dorosłych może cierpieć na nadciśnienie tętnicze. Czy w przeciągu ostatnich lat aż tak zmieniła się nasza genetyka? Czy może na skutek stylu życia geny związane z zdrowiem i długowiecznością zostały wyłączone?


 Dobra wiadomość jest taka – że każdy z nas posiada geny długowieczności. Niestety większość z nas tylko je posiada, a kompletnie z nich nie korzysta. Te geny to m.in. SIRT – zwane sirtiunami, które dezaktywują geny związane z starzeniem się organizmu. Niestety łatwo można je wyłączyć.

Co wpływa na wyłączenie SIRT1?

·         Stany zapalne
·         Wysoki poziom cukru i insuliny
·         Nadwyżka kcal
·         Nadwaga,
·         Rozregulowany rytm dobowy (SIRT jest regulowany przez tzw. Geny zegarowe) – chodzenie spać późno, niedosypianie
·         Stres
·         Hipoksja
·         Nierównowaga NAD/NADH – NAD+ aktywuje SIRT1 -> przewaga NADH występuje przede wszystkim przy spożywaniu nadmiaru węglowodanów, jak i przy nadużywaniu alkoholu

Jaką rolę ogrywa SIRT?

·         Aktywuje PGC1 – Ralpha – cząsteczkę, która stymuluje produkcję nowych mitochondriów
·         Poprawia wrażliwość na insulinę
·         Poprawia wrażliwość na leptynę
·         Poprawia wrażliwość na T3 – hormon tarczycy
·         Hamuje mTOR – kinaza związana z nowotworzeniem (nie tylko i nie zawsze – ale przy stanach zapalnych owszem)
·         Poprawia wrażliwość na VDR – receptory dla witaminy D3
·         Chroni przed uszkodzeniem przez iNOS – jeden z hamulców metylacji i pracy mitochondriów
·         Poprawia pracę gospodarki hormonalnej

Niedobór aktywnych SIRT prowadzi do:

·         Neurodegradacji mózgu, Alzheimera, demencji
·         Stanów zapalnych
·         Otyłości
·         Stłuszczenia wątroby
·         Oporności na insulinę
·         Syndromu metabolicznego
·         Zmęczenia

No dobra to co aktywuje SIRT?

·         Słońce
·         Restrykcja kcal
·         Ketoza
·         Głodówki
·         Ekspozycja na zimno
·         Ćwiczenia
·         Kwasy omega-3
Można się wspomóc suplementacją, która ułatwia aktywację SIRT – ale jak ktoś myśli, że weźmie garść suplementów, a cukier na czczo 100 i może się przy tym dowolnie objadać – to błąd:
·         NAD
·         Resweratrol
·         EGCG
·         Q10
·         PQQ
·         Forskolina
·         ALA
·         Gotu kola
·         Kwercetyna
·         Cynk
·         Witamina D3
·         HMB
·         Pau Darco
·         Kurkumina

Idealnie, aby cukier na czczo wynosił około 70-75 - wówczas nasze sirtuiny są aktywne. A jak u was glukoza na czczo?





Komentarze

  1. Artykuł zdecydowanie jest za krótki na swoją wagę. Możemy spodziewać się, że podzielisz się więcej swoją wiedzą?

    OdpowiedzUsuń
  2. Rzeczywiście, spektrum działania ma całkiem imponujące :) Chętnie zaopatrzę się w to ziółko, zwłaszcza, że na stronie https://www.magicznyogrod.pl/gotu_kola_ziele.html jest jeszcze kilka innych naturalnych substancji, których prozdrowotne działanie chciałabym przetestować. Polecam zajrzeć!

    OdpowiedzUsuń

Publikowanie komentarza

Popularne posty z tego bloga

MSM – komu pomoże, a komu zaszkodzi

Magnez a choroby nowotworowe

Rak, mikrobiota, witamina D3, leptyna - co mają wspólnego?