Czy wypalenie nadnerczy nie istnieje?


  
    Ostatnio coraz głośniej mówi się o wypaleniu nadnerczy. A raczej o tym, że nie ma takiej jednostki chorobowej, że „wypalenie nadnerczy nie istnieje” itp. Tematyka nadnerczy została mocno rozpowszechniona za pomocą książki „Adrenal fatigue” Jamesa Wilsona. Wieści rozniosły się bardzo szybko – masa blogów, naturopatów zaczęła promować wypalenie nadnerczy jako główną przyczyną tzw. przewlekłego zmęczenia, na które cierpi dziś tak naprawdę większość społeczeństwa, które żyje w uprzemysłowionym, korporacyjnym Świecie. O co tak naprawdę chodzi w tymi nadnerczami? Czy rzeczywiście mogą się wypalić?


Nie raz obserwuje w swojej praktyce zawodowej pacjentów, u których produkcja hormonów nadnerczowych jest baaardzo, ale to bardzo słaba. Zarówno poziom kortyzolu, jak i DHEA często znajdują się w dolnej granicy normy. Ci pacjenci zazwyczaj skarżą się na ciągłe zmęczenie, potrzebę kawy, problemy z porannym wstawaniem, zachcianki na słodkie, czy problemy z libido. Czy fakt, że nadnercza nie pracują jak należy wynika jednak z samych nadnerczy? A może nadnercza są ofiarą? Co tak naprawdę przyczynia się do przewlekłego zmęczenia?

Potrzeba zdecydowanie bardziej holistycznego spojrzenia na problem. Prawda jest taka, że produkcja hormonów nadnerczowych jest ściśle kontrolowana przez wiele aspektów. I to na tych aspektach trzeba się skupić, jeśli chcemy ponownie czuć się pełni życia.

Największą rolę w zespole przewlekłego zmęczenia odrywają przewlekłe stany zapalne – najczęściej spowodowane nadmiarem wolnych rodników tlenowych (ROS). Wolne rodniki w nadmiarze niszczą mitochondria, które stanowią nasze główne źródło energii – są to swoiste centra metaboliczne, dzięki którym mamy siły do życia. Co prowadzi do nadmiaru ROS? Toksyny, metale ciężkie, stres (fizyczny, psychiczny, chemiczny), przetrenowanie, brak snu, infekcje (albo raczej słaby układ odpornościowy, który zwiększa podatność na nie), nadmiar kcal z jedzenia, czy też liczne niedobory składników odżywczych, przez które możemy mieć zwiększony wyciek wolnych elektronów w łańcuchu oddechowym, które mogą tworzyć ROS (np. niedobór witaminy B3 może skutkować zaburzonym transportem elektronów, podobnie brak koenzymu Q10 na skutek zaburzonej metylacji, czy przyjmowania statyn – leków na cholesterol).

Gdy mitochondria stają się niewydolne – często mamy do czynienia z zaburzonym funkcjonowaniem neuronów oreksyny. Te odpowiadają za energię, dobry nastrój, czy regulację apetytu. PRzy niewydolnych mitochondriach i zaburzonym działaniu ych neuronów czujemy się ciągle senni, mamy też zwiększony apetyt na słodkie (gdy mitochondria nie działają to organizm polega przede wszystkim na glukozie). Oczywiście powodów niedoboru oreksyny – i tym samym przewlekłego zmęczenia jest cała masa np. niedobór dopaminy. Niewydolne neurony oreksyny mogą wpływać na zmniejszenie produkcji kortyzolu przez nadnercza – zwłaszcza rano (tzw. odwrócony rytm dobowy). Nadmiar cytokin prozapalnych tj. TNF-alpha także hamuje neurony oreksyny.

Mitochondria także bezpośrednio mogą wpływać na wydzielanie kortyzolu – zwłaszcza przy różnych stresorach – i to niezależnie od osi podwzgórze-przysadka-nadnercza – na zasadzie tzw. sygnalizacji purynergicznej. Także zazwyczaj przy stresie, który nie trwa za długo – poziom kortyzolu może być znacząco podwyższony, co jest dobre – bo przygotowuje nas do stresu i zapewnia przetrwanie.
To co także wpływa na wydzielanie kortyzolu to hipokamp – w stresie hipokamp bezpośrednio działa na oś HPA pobudzając nadnercza do produkcji kortyzolu, tym samym „strzelając sobie z kolano” – bo nadmiar kortyzolu sprawia że hipokamp się kurczy (błędne koło często).

Gdy mamy do czynienia z stresem przewlekłym – mitochondria stają się niewydolne, oreksyna nie działa, poziom kortyzolu spada. To sprawia, że podwzgórze zaczyna wydzielać więcej CRH, a przysadka ACTH. Gdy sytuacja nie trwa jeszcze za długo to często dochodzi do sytuacji, kiedy mamy nisko kortyzol rano, a wysoko DHEA, dlatego że CRH pobudza enzym, który przekształca pregnenolon w DHEA. Nadmiar CRH będzie także bezpośrednio oddziaływać na zmniejszenie poziomu gonadoliberyny, przez co produkcja hormonów płciowych zostaje zahamowana – to wyjaśnia, dlaczego w stresie libido nam spada. CRH powoduje także ekscytotoksyczność mózgu – nadmierne pobudzenie, przez co nie możemy spać i wszystko wyprowadza nas z równowagi. Mamy także problem z histaminą – kortykoliberyna pobudza nadmiernie komórki tuczne. Histamina powoduje wysypki, alergie, rozszczelnia nam jelita. Stan zapalny przechodzi z jelit do krwi – powstaje tak naprawdę kaskada reakcji, które wzajemnie się napędzają.

Jak widzimy problem nadnerczy należałoby zdecydowanie rozwinąć. Według mnie – owszem – mamy często do czynienia z sytuacją, w której nadnercza nie działają prawidłowo. Jednak co do tego prowadzi, jakie czynniki powodują zmęczenie – to kwestia zdecydowanie bardziej skomplikowana.

Jak radzić sobie z przewlekłym zmęczeniem?

·       Sen, sen, regulacja rytmu dobowego – podstawa
·      Zadbanie o nawodnienie i elektrolity
·      Medytacja, relaksacja, ograniczenie stresorów – tak – również treningów na jakiś czas
·  Adaptogeny – często polecane przy nadnerczach – nie wpływają na poziom kortyzolu jak się powszechnie uważa – jednak poprzez wpływ na HSP mogą wzmocnić odporność na stres, wyregulować pracę mitochondriów oraz poprawić pracę układu odpornościowego
·     Witamina B5 doraźnie spoko – jednak dopóki oś HPA nie działa poprawnie nadmiar prekursorów, czy kofaktorów może nie przynieść skutku
·         WSPARCIE MITOCHONDRIÓW!! – nr 1 w zasadzie
·         Pomóc może zimna termogeneza
·         Szukanie w życiu pasji, radości J
·         Wsparcie jelit i trawienia
·         Uzupełnienie niedoborów – witaminy i minerały (indywidualnie)
·         O zdrowej diecie chyba mówić nie trzeba J Świetnie na mitochondria działa ketoza, aczkolwiek nie każdy będzie w stanie w nią wejść, przynajmniej nie od razu 

Komentarze

  1. Wsparcie mitochondriów ? Proszę o rozwinięcie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Hi fellas,
    Thank you so much for this wonderful article really!
    If someone want to read more about that healthytv.info I think this is the right place for you!

    OdpowiedzUsuń

Publikowanie komentarza

Popularne posty z tego bloga

MSM – komu pomoże, a komu zaszkodzi

Magnez a choroby nowotworowe

Rak, mikrobiota, witamina D3, leptyna - co mają wspólnego?